Underskriv støtteerklæring for den kurdiske parlamentariker Leyla Güven

Den kurdiske parlamentariker Leyla Güven har siden 7. november 2018 sultestrejket i protest mod de forværrede forhold for fængslede politikere i Tyrkiet.

Situationen i Tyrkiet er yderst kritisk og der er brug for solidaritet mere end nogensinde. Udover Leyla Güven er omkring 330 politiske fangere i Tyrkiet heriblandt tidligere kommunale politikere samt flere andre aktivister rundt omkring i verden har indledt sultestrejke i solidaritet med Leyla Güven. En aktivist ved navnet Nasır Yağız har nu d.d. sultestrejket i 105 dage, hvorfor hans tilstand ligeledes er kritisk på lige fod med Leyla Güven.

Kommunalbestyrelsesmedlemmer, der gerne vil skrive under erklæringen bedes sende en mail til initiativtagende organisation Kurdisk Forum på mail.: [email protected]. I mailen bedes de notere navn, efternavn og bynavn

Ibrahim Benli på vegne af

Kurdisk Forum-det tværpolitiske solidaritetsinitiativ

Se også:

Om Leyla Güven

Leyla Güven er i dag 54 år med rødder i en kurdisk familie fra Cihanbeyli, som ligger inden for grænserne for provinsbyen Konya. Ved sidste parlamentsvalg den 24. juni 2018 blev Leyla valgt som parlamentsmedlem for den kurdiske by Hakkari for partiet HDP (Folkenes Demokratiske Parti), mens hun var fængslet. Ved parlamentsvalget den 7. juni 2015 blev hun valgt fra byen Urfa.

Før den igangværende fængsling sad Leyla Güven også i fængsel i perioden fra den 24. december 2009 til juli 2014. Denne 5-årige fængsling var et resultat af masseanholdelser af kurdiske politikere under navnet

KCK-operation. Først et år efter fængslingen blev hun stillet for en dommer i oktober 2010 og løsladt fire år senere.

Leyla har altid været politisk aktiv og var en af dem, der tilbage 1994 stod for etablering af den lokale afdeling af det pro-kurdiske parti HADEP i den overvejende konservative by Konya. Dette parti blev senere lukket af de tyrkiske myndigheder i 2003. I år 2000 blev Leyla Güven anholdt under en

HADEP-demonstration. I 2006 kom hun igen i konflikt med tyrkiske magthavere, da hun valgte at være medunderskriver af en erklæring til støtte for ROJ TV, som blev sendt til den danske statsminister Anders Fogh Rasmussen. Leyla har også besøgt Danmark et par gange, sidste gang tilbage i 2016, hvor hun bl.a. deltog i Enhedslistens årsmøde i København.