Udligning uden garanti for velfærd og de fattige kommuner

Den 5. maj 2020 indgik regeringen sammen med Venstre, SF, De Radikale og Alternativet en ny kommunal udligningsaftale. I Enhedslisten forsøgte vi til det sidste at trække reformen i en mere socialt retfærdig retning, så vi kunne gå med i aftalen. Det lykkedes desværre ikke, så derfor valgte vi at forlade forhandlingerne. Den nye aftale vil nemlig betyde nedskæringer i kommuner, der i forvejen har skåret dybt i velfærden. Det er blandt andet kommuner, som i forvejen mangler pædagoger til børnene, og hvor der mangler tid i ældreplejen. Samtidig kan regeringen ikke give en garanti for, at de allerfattigste kommuner ikke ender med at betale med den nye reform.

Ikke en krone mere til velfærd
Et af de største problemer med den nye udligningsreform er, at partierne ikke har rørt ved det såkaldte serviceloft. Serviceloftet er et loft over, hvor mange penge kommunerne samlet set må bruge på velfærd. Selv kommuner, der får tilført flere penge, får altså ikke automatisk lov at bruge dem til at ansætte flere pædagoger, lærere eller SOSU’er, og det vil i givet fald betyde, at andre kommuner skal skære i deres serviceudgifter. De ekstra penge kommer dermed til at ligge i kommunekasserne i stedet for at blive brugt på velfærd for borgerne. Det, mener vi i Enhedslisten, er fuldstændig tosset. Derfor foreslog vi også i forhandlingerne, at serviceloftet skulle hæves. Men det krav kom vi desværre ikke igennem med.

Ingen garanti for fattige kommuner
I forhandlingerne forsøgte vi også at få en garanti fra regeringen for, at reformen ikke ville gå ud over de fattigste kommuner. Den garanti kunne de ikke give. Aftalen indeholder lige nu en mindre kompensation til de fattigste kommuner. Men det beløb ændrer sig ikke i de kommende år. Så I en tid, hvor der bliver flere ældre med behov for pleje, flere sociale problemer eller stigende arbejdsløshed som følge af krisen, følger der ikke flere penge med. Det, der ligner et lille plaster på såret nu og her, kan altså blive et tab allerede fra næste år.

Vi tilbød regeringen en aftale
I Enhedslisten ønskede vi at være med i en god og retfærdig udligningsreform. Og vi havde flere konkrete forslag med til regeringen, som kunne indgå i sådan en aftale. Men desværre var det vigtigere for socialdemokraterne at få Venstre med, og derfor endte reformen også med, at nogle kommuner kommer til at skære på velfærden.  Der bliver taget penge fra hver fjerde kommune, og det er ikke altid de rigeste kommuner, som kommer til at betale. For eksempel skal kommuner som Kolding og Horsens til lommerne – og begge steder er borgernes indkomst i gennemsnit lavere end på landsplan. Man kan ikke bare tage penge fra kommuner som disse, uden at det går udover velfærden for almindelige mennesker, der er så uheldige at bo i de ramte kommuner.

I Enhedslisten fortsætter vi kampen for den kommunale velfærd. Blandt andet til forhandlingerne om økonomiaftalen, hvor vi vil lægge pres på de andre partier for at sikre flere penge til kommunerne og regionerne. Og når budgetloven senere på året skal behandles, vil vi arbejde for at fjerne de urimelige lofter over velfærden. Der er nemlig råd til ordentlig velfærd. Det er udelukkende et politisk valg, om vi ønsker det eller ej.

Jette Gottlieb, kommunalordfører
Peder Hvelplund, sundhedsordfører

Læs mere om udligningsaftalen på enhedslisten.dk