En skraldespandsaftale om affaldet

Af Lisbeth Torfing, byrådsmedlem for Enhedslisten i Horsens. Klumme bragt i Avisen Danmark

Mennesker har altid produceret og efterladt affald. Den dag i dag kan man i det danske landskab finde synlige affaldsbunker, der er over 6000 år gamle. Det drejer sig om de enorme skaldynger med tusindvis af østersskaller, som mennesker fra ertebøllekulturen efterlod sig fra deres levevis. Skaldyngerne har givet meget interessant arkæologisk viden, men de viser os også, hvor vigtigt det er at få ryddet affaldet op, nu hvor vi er langt flere mennesker end i jægerstenalderen. For følgerne af vores affald kan vare i tusindvis af år.

Den læring er den positive del af den nye aftale om affaldshåndtering, som er indgået af alle folketingets partier, bortset fra NB og DF. Aftalen skal føre til øget genanvendelse og mindre afbrænding af affald. Desværre er aftalen slet ikke ambitiøs nok, men når under en tredjedel af vejen til det mål, der er sat for 2030. Men det er da en start.

Til gengæld er aftalen blevet lidt af en skraldespand for dagsordener, der ikke har noget med hverken klima eller affald at gøre. Ministeren spillede ud med tvangsprivatisering, selvom det frie marked ikke ligefrem er kendt for at skubbe på klimadagsordenen. Det blev heldigvis delvist afværget, men muligheden bliver stadig brugt til at afpresse Kommunernes Landsforening. Og kommunernes mulighed for selv at drive visse dele af affaldssektoren er fortsat uklare, selvom nogle kommuner allerede har investeret store beløb i netop en bedre affaldssortering.

Til gengæld blev den svære opgave, den hvor man faktisk skal lukke affaldsforbrændingsværker ned, tørret af på kommunerne. Og det samme bliver de økonomiske konsekvenser, hvis aftalen fører til stigende priser – og det gør den nok. Personligt tager jeg gerne et ansvar for klimaet, også hvis det betyder ekstra omkostninger. Men kommunerne er sat godt og grundigt i klemme, når landspolitikerne har lovet små prisstigninger.

Vores affald fortæller meget om os. Forskere har fået spændende resultater ud af at gennemgå folks affald, fx at de ting, vi bruger mest i dagligdagen, overraskende sjældent ses i affaldet. I det lys kan vi hver især konkludere, hvad det fortæller, at klimaminister Dan Jørgensen har smidt både klima-ambitionerne og kommunerne på den politiske mødding.