Denne side beskriver ud fra hvilke principper, at man kan komme ud for at offentligt ydelser reguleres på baggrund af honorar for borgerligt ombud. Det kan være byrådsarbejde eller andre hverv.
Oversigt af indtægtsregulering i overførselsindkomster.
Hvis indtægten stammer fra vederlag for borgerligt ombud.
Oversigten er beregnet på at udregne partiskat hvis vedkommende modtager overførselsindkomst,
og derfor riskere træk i ydelsen. Tabet skal fratrækkes inden p-skatten kan udregnes.
Oversigt udarbejdet af Bente Møller og Jan Jansen juni 2025
1. Kontanthjælp
Princippet er at der modregnes alt – krone til krone. Der er også gensidig
forsørgelsespligt for ægtefæller. Så modregning sker altså også i ægtefællers hjælp.
Eneste undtagelse er vederlag som tilforordnet ved valgene.
Ressourceydelse er det man får, hvis man kommer i ressourceforløb. Beløbet er som
kontanthjælp, men her modregnes ikke for ægtefælles indtægter.
2. Folkepension:
Består af pensionstillæg, grundbeløb, og personlige tillæg. (personlig tillægsprocent)
Pensionstillægget er indtægtsbestemt og reguleres med fradrag af 1/3 indtægterne, inden for et
indtægtsområde. Ca. 30 % af alle folkepensionister får indtægtsregulering af deres tillæg. Det har
derfor været noget af en opgave at få beregnet. Folketinget har dog for 2 år siden lavet en markant
ændring, ved at beslutte at arbejdsindtægter, ikke længere skal modregnes i pensionstillægget. Da
de hverv vi udpeger til betragtes som arbejdsindtægt, er der ikke længere nogen modregning.
Indtægtsreguleringen af grundbeløbet er fra 2024 også ophørt.
Indtægtstab ved borgerligt ombud er for folkepensionister herefter nul, med mindre der er tale om
personlige tillæg.
Personlige tillæg er en fælles betegnelse for tilskud til tandbehandling, medicin og varmehjælp m.v.
Væsentligst er ældrechecken der i 2025 er på 25.700 Kr.
Ældrecheck og personlige tillæg reguleres efter tillægsprocenten. Tillægsprocenten når nul når
pensionistens indtægter ved siden af folkepensionen når op på 95.800 kr. årligt. Aftrapningen
starter ved indtægter 35.200 Kr. årl. (Satser for enlige.)
Den likvide formue skal desuden være under 100.000 Kr.
3. Førtidspension:
Der er 2 forskellige sæt regler. Dem der fik tilkendt før 2003, og dem
der får efter den nuværende udskældte ordning. Her spiller ægtefælle/samlevers
indtægt ind. Seniorpension udbetales og beregnes som førtidspension.
Vi stiller os til rådighed i forhold til konkrete tilfælde.
4. Tidlig pension. (Arnepension) har sin egen regler.
Pensionen er i 2025 på 14.976 Kr. md. Der er regler for modregning af formue og andre
pensionsordninger, så udbetalingen kan være lavere. Fradrag for arbejdsindtægter: der fradrages
64% af indtægter der overstiger 27.100 Kr. årligt. Ægtefællens indtæger modregnes ikke i
Arnepensionen.
5. SU.
Satsen for Statens uddannelsesstøtte er i 2025 på 7086 kr. Pr. md. Eller et klip som det kaldes i
loven.
Der modregnes i SU når den månedlige indtægt ved siden af SU er over 19.799 Kr. md. (237.588
Kr. årl.)
Modregningen er 100% Kr. til Kr. og fradraget regnes ud måned for måned. Derfor kan man frasige
sig klip. Det er muligt at spare klip op, hvis man tager arbejde og i en periode er over grænsen.
Reglerne er meget detaljerede og svære at holde styr på. Der er handicap-SU og forsørger-SU
med andre satser og fradragsbeløb.
Beregning af partiskat for studerende er ikke nem, og hertil kommer at de ofte har boligsikring der
skal udregne for sig! Vi stiller os til rådighed i forhold til konkrete tilfælde.
6. Dagpengeområdet
Arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, ledighedsydelse, (fleksjob) flexydelse
(fleksjobbernes efterløn) og til dels sygedagpenge og til dels revalideringsydelse.
Princippet er, at der modregnes et antal timer i ydelsen, der regnes på baggrund af 37
timer ugentligt.
Hvis der er indtægter, hvor der ikke er en naturlig arbejdstid, omregnes der til timer
efter en omregningssats.
Beregningerne er ligeså vanskelige som de ydelser der indtægtsreguleres direkte, men
opgaven forenkles af, et princip om, at man kan være til rådighed for arbejdsmarkedet samtidig
med at man har borgerligt ombud.
Borgerligt ombud skal derfor ikke modregnes i ydelserne.
Enhedslisten udpeger til enkelte hverv, som ikke er borgeligt ombud, og hvor der
modregnes. Vi kender Videnskabsetisk komite og Tandlægenævn, men der findes
muligvis andre.
7. Støttede Job hvor tilskuddet udbetales til en arbejdsgiver, som dernæst udbetaler løn til
vedkommende: Fleksjob, løntilskudsjob og seniorjob samt voksenlærlinge.
Her er der ved træk i ydelse tale om ordinær jobsituation. Det er altså arbejdsgiveren
der beslutter, om man skal betale for frikøb. Der mulighed for at få en særlig sats til frikøb, som
medlem af kommunalbestyrelsen og regionsrådet, der dækket løntræk for
mødedeltagelse i arbejdstiden (borgerligt ombud-møder, ikke forberedelse, gruppemøder m.m.)
8 . Tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af handicappet barn
i hjemmet. Her har indtægter fra borgerligt ombud ingen betydning.
I alle 8 situationer:
Vær opmærksom på ægtefællen, hvis denne er på pension eller kontanthjælp.
Vær også opmærksom på boligstøtten og friplads til daginstitution, der har
selvstændige reguleringer.
Vær også opmærksom på skatten! Ved pensioner og SU, skal man jo ikke betale
skat af de beløb der er bortreguleret. Det er nettobeløbene der skal regnes med.
Bente og Jan kan kontaktes ved henvendelse til [email protected],
tlf. 33 93 33 24